Laguna - Bukmarker - Prikaz romana „Karota“: Nestalo vreme posmatramo kroz prljavo staklo - Knjige o kojima se priča
VestiIntervjuiPromocijeAkcijeKnjiževni klubPrikazi#knjigoljupci#TriRajkeVideoKolumneNagradeKalendar

Prikaz romana „Karota“: Nestalo vreme posmatramo kroz prljavo staklo

Ako prihvatimo teoriju da trauma ne označava samo tragičan događaj koji nam se dogodio, već i našu kasniju reakciju na njega, možemo da dođemo do novog ugla posmatranja stvari iz svoje okoline i prošlosti. Kao jedan od tih događaja koji se često javlja u savremenoj književnosti, raspad Jugoslavije može da se, u svetlu ove ideje, posmatra u odnosu našeg sadašnjih i nekadašnjeg „ja“. Da bismo mogli da razumemo kako smo došli do trenutnog stanja, moramo da se prisetimo kako smo reagovali na tragične scene u detinjstvu, a upravo o odnosu te dve ravni naše svesti piše Darko Tuševljaković u romanu „Karota“.

Deleći svoj život na dva dela, pre i posle rata, i odvajajući ih vremenski i prostorno, njegov pripovedač Davor se, mada ostvaren na privatnom i profesionalnom planu, oseća nesigurno i nestabilno, tražeći način da se utemelji u sopstvenoj stvarnosti. Zato odlučuje da iz Beograda otputuje u rodni Zadar sa partnerkom Ninom ne bi li došao do odgovora na mnogobrojna pitanja iz perioda neposredno pre prvih ratnih aktivnosti na tom prostoru. No nalazivši delove slagalice i smeštajući ih na pravo mesto, junak shvata da manjak sećanja na to vreme nije uzrokovan nekom vrstom produžene amnezije, nego se radi o klasičnom potiskivanju tmurnih događaja koje nije mogao da spozna i racionalizuje. Njegovim sećanjima na detinjstvo dominiraju „nedorečenosti, nedosanjanosti, rupe čiji je sadržaj nepovratno iskopnio“, i on ne može da se priseti situacija koje instinktivno oseća na krajnjim granicama svesti, ali ne može da ih ponovo proživi, osvetli i razume. On svoju zadarsku prošlost ostavlja iza sebe nakon što je njegova porodica otišla odatle i, premda u adolescentskim godinama, pravi jasan rez između prve i druge etape života, blokirajući sećanja na taj grad. Ipak, nakon saobraćajne nesreće u kojoj skoro usmrćuje dečaka koji ga podseća na jednog od nekadašnjih prijatelja čiji se nadimak Karota krije u naslovu romana, Davor se vraća u Hrvatsku i uz Nininu pomoć pokušava da rasvetli slojeve svoje podsvesti i ono što je ostavio iza sebe.

Odgovori do kojih dolazi su, sa jedne strane, očekivani i poznati iz literature koja se bavi ratnim i poratnim vremenom (netrpeljivost na nacionalnoj osnovi, nesigurnost u krajnji ishod i želja da se pobegne od straha), ali, sa druge, autor uspeva da uvede značajnu količinu inovativnih tematsko-motivskih ravni kojima se ovaj roman ističe iz korpusa sličnih. Uz to, njegovo ahronološko pripovedanje neprestano ide između dve priče, a svaki važan detalj iz naratorove istrage dobija svoj kontekst i mesto u detinjstvu koje je proveo sa četvoricom bliskih prijatelja. Od drugarskih i porodičnih veza do dečačkog antagonizma koji se pretvara u mržnju i osvetu za naoko bezazlene povrede sa trajnim posledicama – svi ovi detalji Davorovog odrastanja otkrivaju se u fleš-bekovima koji ga, podstaknuti događajima iz današnjice, vraćaju unazad. Tako i čitaoci prerastaju u učesnike ovog istraživanja, a Tuševljaković postavlja misteriju tako da oni mogu da dođu do određenih pretpostavki i da ih kasnije potvrde ili opovrgnu, što je svakako uspešnije nego da ih je razrešio u maniru sveznajućeg pripovedača koji se obraća iz trećeg lica.

Takvim pripovednim postupkom „Karota“ postaje ne samo roman o ratu i odrastanju već i psihološki roman, roman sa snažnim prizvukom detektivske i kriminalističke proze, te moderna reinterpretacija poznatih predložaka. Takođe, jezik romana predstavlja mešavinu beogradskog slenga srednje generacije i dalmatinskog govora koji autor verno i upečatljivo donosi u naše jezičko polje, insistirajući na autentičnosti okruženja koje formira prvi korak junakovog životnog puta. U tom okruženju, vrativši se na početak svojih psiholoških problema i identitetskih preispitivanja, ali i tamo gde su se odigrali incidenti koji su formirali njegovu ličnost, junak doživljava preobražaj i menja se, potresen novim saznanjima, i to upravo pred čitaocima koji prate njegov razvojni luk i promene njegove ličnosti. Ovakvim pristupom psihologizaciji jednog

istaknutog junaka koji postaje epitom svih naših strahova i potisnutih emocija, Tuševljaković daje simboličke naznake koje bi mogle da trasiraju njegovu budućnost, ali i put celog društva koje je obeleženo stradanjem. Davorovim završnim koracima, suočavanjem i spoznajom da su demoni prošlosti ostali u prošlosti, dolazi se do katarze i oslobađanja koje je njemu, ali i svima nama, neophodno: „To je bilo dovoljno: ostaviti ga pod zemljom, izaći odatle i ne osvrnuti se. [...] Na dnevnom svetlu me je ophrvao iznenadni nalet sreće, neočekivana euforija koju ni danas, uveliko zagazivši u treći život, ne umem da objasnim, ali volim da mislim da je to naprosto bila radost slobode.“ Na talasu te slobode njegov život dobija novi smisao, a čitaoci shvataju opravdanost njegovih postupaka, potrebu da se suoči sa bremenom prošlosti i težnju svakog pojedinca da ostvari ličnu slobodu.

Iako sadrži manje elemenata fantastične i žanrovske književnosti, roman „Karota“ ipak jeste u dosluhu sa ranijim naslovima Darka Tuševljakovića, naročito na planu samospoznaje, potrage, pozicije individue u složenim društvenim sistemima, te želje da se prošlost istraži i razume. Stoga nam preostaje da, isto kao i njegovi junaci, „nestalo vreme posmatramo kroz prljavo staklo, u nadi da ćemo primetiti što više detalja“, pokušavajući da se vratimo u doba kada su naši životi imali poentu, te da potom svoje današnje identitete izvedemo na pravi put.

Autor: Dragan Babić
Izvor: Politika, Kulturni dodatak


Podelite na društvenim mrežama:

Povezani naslovi
 lepa rozalina priča o skrivenoj junakinji romea i julije ona koja je utekla laguna knjige „Lepa Rozalina“ – priča o skrivenoj junakinji „Romea i Julije“: Ona koja je utekla
10.04.2025.
Moda ponovnog osmišljavanja poznatih priča, ali iz drugog ugla, najčešće savremenijeg feminističkog, odavno je do neukusa zavladala modernom književnom produkcijm. Umesto da predstavlja izazov novog p...
više
prikaz romana tragovi čuda novi stari dobri sparks laguna knjige Prikaz romana „Tragovi čuda“: Novi stari dobri Sparks
10.04.2025.
U vreme kada se pojavila „Beležnica“, radila sam kao knjižar. Majka me je zamolila da joj nabavim primerak – iako nije bila neki veliki ljubitelj knjiga (pročitala bi možda jednu knjigu godišnje), rad...
više
duelovanje ulica čajkovskog 40  laguna knjige Duelovanje: „Ulica Čajkovskog 40“
10.04.2025.
Marija i Tanja, članice Fejsbuk grupe Delfi Kutak, ovoga puta su ukrstile mišljenja o romanu koji vas vodi na vrtoglavo putovanje kroz rusku istoriju – „Ulica Čajkovskog 40“ Pitera Vaterdrinkera. Z...
više
kako od malih nogu razviti ljubav prema knjizi laguna knjige Kako od malih nogu razviti ljubav prema knjizi
10.04.2025.
Od prvog dana prve trudnoće bombarduju vas porukama o važnosti čitanja. I to iz dobrog razloga – čitanje je važno za svaki stadijum dečjeg razvoja, što je potvrđeno brojnim istraživanjima. Srećom, nav...
više

Naš sajt koristi kolačiće koji služe da poboljšaju vaše korisničko iskustvo, analiziraju posete sajtu na sajtu i prikazuju adekvatne reklame odabranoj publici. Posetom ovog sajta, vi se slažete sa korišćenjem kolačiča u skladu sa našom Politikom korišćenja kolačiča.